måndag 9 mars 2009

if metalls löneförhandling..

vet inte riktigt vad jag ska säga om detta...

får se om man själv blir drabbad av detta påhitt..
själv jobbar jag som maskinoperatör på ett läkemedelsföretag och är medlem i if metall
och jag måste ju säga att jag sörjer för mina med medlemmar som blir drabbade av detta..
och om jag förstått detta rätt så ska dom bara sänka lönerna men inte ge något extra till er som drabbas sen när företaget kommer upp på benen igen.. visst jag kan förstå att det är ett nödvändigt ont att sänka lönerna för att företaget ska överleva.. men för att undvika strejker och dylikt så tycker jag att if borde ha förhandlat fram en trygghetsregel.. att när företaget kommer upp på benen igen ska dem återställa lönerna till det ursprungliga och lägga till dem löneökningarna som löntagarna missar på detta..

så jag hoppas för eran skull som nu får det kämpigt att detta löser sig.. egentligen borde ju if kanske gå in och betala mellanskillnaden.. dem har nog pengar som kan användas.. för en strejk som är helomfattande av alla medlemmar kan nog kosta mer skulle jag tro..
om inte alla medlemmar blir stjärtpumpade och slängda på gatan att sälja sig själva för att överleva.. jag ska ta och läsa mer om detta.. så att man har mer stål i svärdets egg och sköldens barriär...

det vart ett kort inslag idag.. men kan komma en fortsättning på detta.. när jag läst mer om detta.. hej kom och hjälp if medlemmarna.. i dessa mörka tider av ekonomisk tragedi..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar