torsdag 12 februari 2009

elbilen.. är det vår framtid??

ja det är ju en bra fråga detta..

hur ser det ut i forskningen kring detta?
inte så ljust ut tycker jag, jag såg ett program på svt om elbilsforskningen och det var ju inte glada nyheter..

dem verkar ju helt låsta på att bilen ska drivas endast med batteriet.. vilket idag väger drygt 1 ton.. varför är min fråga..

kan man inte ta fram ett batteri av ny format.. eller börja tänka i andra banor??
det är 2 frågor som borde inte vara så svåra att ta i..

själv har jag några ideer som jag ska ta och klura ut, kanske till och med ta fram och se om det kan vara möjligt att utföra...

det dom sa på programmet var ju att detta batteri på dryga 1 ton skulle bara ha motsvarande kraft som ca 8 liter bensin.. men skillnaden var att elbilen använder 100% men det gör inte bensin bilen...
sen sa dom också att batteriet inte blir så mycket mindre, troligtvis kanske den kan bli 1/3 av sin nutida storlek.. men är det inte då dax för att ta fram en ny modell?
som är mindre men räcker 10 gånger längre..

en hybrid dom visade i detta program verkade ju bra?..
den har både elmotor och bensin motor..
och kruxet med den var att den använder elmotorn tills batteriet tar slut och då hoppar bensinmotorn igång istället.. och det verkar ju bra.. men det jag undrar är att måste man ladda batteriet själv då eller laddar man upp den med bensinmotorn?
frågan väcktes i mig för dom viftade med en kabel som man ska kunna koppla i vägen..
hur många tror ni går och laddar upp batteriet om man ska ladda det själv? om man ändå har bensinmotorn som man bara behöver tanka emellan åt? jag tror inte det kommer vara så många som laddar upp detta iallafall.. människor är lata i sin natur.. sånt är livet och det är bara att bita i det sura äpplet och acceptera det.. tyvärr..

men sen så var det nån viktigpeter som sa att användningen av dessa bilar inte får överstiga viss elanvändning för det klarar inte vår elleverans av.. va fan..
vi har ju massor av ny teknik för att få fram mera el.. varför inte ta och använda detta.. vi har ju massor av berg som kan ha dessa vindkraftverk och sen såg jag något om nån ny variant på discovery som jag inte orkar beskriva men den läggs på botten i havet iallafall..

nu är svefin trött och vill kasta sig i väggen och förhoppningsvis så somnar man och min scitzofrena kompis bär mig i sängs.. natt natt mina glada fingrar lidandes av träningsvärk..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar